Silniki spalinowe żarowe z pierścieniem
tłokowym i
wałem korbowym
na łożyskach kulkowych
http://www.supertigre.com/
G-34 Ring
silnik z tłumikiem
Displacement: 0.34 cu in (5.5 cc) Bore: 0.787 in (20mm) Stroke: 0.669 in (17.5mm) RPM Range: 2,500-17,000 Output: 0.98 bhp @ 16,500 rpm Weight: 9.65 oz (275 g) Includes: muffler, glow plug Recommended Props: 9x5, 9x6 prop (w/inc. muffler)
G 40 Ring silnik z tłumikiem
Displacement: 6.46 cc
Bore: 21.5 mm
Stroke: 17.8 mm
RPM Range: 3,000-17,000 rpm
Output: 1.15 bhp @ 15,500 rpm
Weight: 372 g Recommended Props: 9x7, 9x8, 10x5, 10x6,
10x7, 11x4, 11x5
G-51 Ring
silnik z tłumikiem Displacement: 0.51 cu in (8.3 cc) Bore: 0.905 in (23 mm) Stroke: 0.787 in (20 mm) Output: 1.48 bhp @ 15,500 rpm RPM Range: 2,500-15,500 Weight w/o muffler: 12.73 oz (363 g) Includes: muffler; glow plug Recommended Props: 9.5x6, 10x6
G-61
silnik z tłumikiem
Displacement: 0.61 cu in (9.95 cc) Bore: 0.945 in (24.0 mm) Stroke: 0.866 in (22.0 mm) RPM Range: 2,500-16,500 rpm Output: 1.75 bhp @ 16,000 rpm/1.85 bhp @ 16,500 rpm Weight: 19.96 oz (567 g) Includes: muffler; glow plug Recommended Props: 11x7, 11x7.5
G-75
silnik z tłumikiem
Displacement: 0.75 cu in (12.21 cc) Bore: 1.024 in (26 mm) Stroke: 0.906 in (23 mm) RPM: 2,500-16,000 Output: 2.18 bhp @ 15,600 rpm Weight: 20.63 oz (588 g) Includes: muffler; exh. stack; glow plug Recommended Props: 12x6, 13x6 (w/inc. muffler)
G 90 Ring silnik z tłumikiem Displacement: 14.73 cc
Bore: 27.5 mm
Stroke:24.8 mm
RPM: 2,500-16,000
Output: 2.5 bhp @ 14,800 rpm
Weight:589 g Recommended Props: 12x8,
13x6 (w/inc. muffler
G 140 Ring silnik z tłumikiem
(2300) Displacement: 1.418 cu in (23.21 cc)
Bore: 32.5 mm
Stroke: 28.0 mm
Output: 3.7 bhp @ 12,600 rpm
Weight: 877 g
Includes: muffler Recommended Props: 18x8, 18x10 (w/inc.
muffler)
G 4500
Displacement: 2.76 cu in (45.24 cc) Bore: 1.57 in (40 mm) Stroke: 1.42 in (36 mm) RPM: 1,500-8,000 Output: 4.5 bhp @ 8,000 rpm Weight: 66.56 oz (1897 g) Requires: muffler (SUPG1559) Recommended Props: 22x8-10
Tłumik typu Pitts do
G-40 i G-51
Tłumik typu Pitts do
G-75 i G-90
Tłumik typu Pitts do
G-140 (2300)
Instrukcja Obsługi silnika Spalinowego
SUPERTIGRE RING
Silnik modelarski spalinowy ze względu na dużą moc oraz wysokie obroty
może stanowić zagrożenie zdrowia i życia dla osób nie przestrzegających
zasad bezpieczeństwa, dlatego należy go uruchamiać w obecności i pod
kontrolą instruktorów modelarstwa lotniczego posiadających odpowiednie
kwalifikacje i uprawnienia.
Oto niektóre podstawowe zasady bezpieczeństwa:
Czy miejsce, w którym
uruchamiany ma być silnik jest zabezpieczone przed dostępem małych dzieci
jak i zwierząt np. psa i czy hałas wywołany pracą silnika nie spowoduje
uciążliwości innym osobom (bliskość szpitala czy szkoły) itp.
Sprawdź czy silnik jest
prawidłowo zamocowany w hamowni, lub ewentualnie model jest tak
zabezpieczony, że w razie pierwszego rozruchu na całych obrotach nie
spowoduje on niekontrolowanego przemieszczenia się i zagrożenia.
Przed rozruchem sprawdź,
czy śmigło jest dokręcone i prawidłowo wyważone. Źle wyważone śmigło może
spowodować wysoką wibrację silnika i w rezultacie wyrwanie się go z
hamowni czy modelu lub rozerwanie się śmigła i zranienie osób.
Pamiętajmy żeby przy
pracującym silniku nikt nie stał w tarczy śmigła ani bezpośrednio przed
nią. W przypadku pęknięcia łopaty śmigła przeważnie przeleci ona z ogromną
szybkością w tej płaszczyźnie.
Zwróć uwagę na paliwo-
jest to trująca mieszanina alkoholu i oleju. Czy kiedy będziesz zajęty
regulacją silnika nie przewróci się pojemnik powodując zanieczyszczenie
lub czy nie dostanie się w niepowołane ręce?
Regulacja i docieranie
Silnik dostarczany do sprzedaży nie był uruchamiany w fabryce, jak to ma
miejsce z silnikiem samochodu motocykla czy kosiarki, tak więc cała
procedura pierwszego uruchomienia spada na nasze ręce. Trzeba pamiętać, że
od tego pierwszego uruchomienia i dotarcia często zależy późniejsza jego
praca, moc oraz łatwość uruchamiania.
Oto
niektóre zasady regulacji i docierania:
Czy paliwo które użyjemy
zawiera podany przez producenta silnika skład mieszanki.
W większości silników będzie to: 20% oleju i 80% metanolu. Jest to
standardowe paliwo większości silników żarowych zawsze podane w instrukcji
silnika.
Olejem często stosowany jest Castor czyli rycyna tłoczona z nasion
rącznika.
Jest to jeden z najlepszych olejów dla silników żarowych pracujących na
metanolu
niestety zostawiający więcej nagaru i chętnie przypiekający się do obudowy
i tłumika, sprawiając niesłuszne wrażenie szybkiego starzenia naszej
zabawki.
Rozwiązaniem eleganckim jest olej syntetyczny występujący w różnych
odmianach różniących się zasadniczo ilością wiskozy, mającą wpływ na
kompresję, tak więc do silników o mniejszych obrotach stosuje się olej z
większą ilością wiskozy. Należy pamiętać, że zadaniem oleju w silniku jest
nie tylko : smarować uszczelniać, wyciszać, ale również odprowadzać
ciepło.
Zmniejszanie ilości oleju w paliwie może spowodować zmianę właściwości
silnika. Paliwo jest bardziej energetyczne, ale zmniejszenie sprężania
oraz zwiększone tarcie własne spowoduje zmniejszenie momentu obrotowego,
zwiększą się jednak obroty maksymalne po założeniu mniejszego śmigła.
Można jako przykład użyć silnika japońskiej firmy YS Yamada używanego
przez większość zawodników F3A oraz samego mistrza Świata gdzie, producent
zaleca stosowanie 24% oleju w składzie paliwa, a silnik 23 cm3
osiąga 3,5KM.
Pierwsze uruchomienie
powinno się odbyć na dużo bogatszej mieszance w paliwo.
Należy otworzyć przepustnicę gaźnika około 25-30% i jednocześnie igłę
palia odkręcić o 2~3 obroty. Po uruchomieniu dodatkowo odkręcić jeszcze
igłę paliwa tak by silnik wydalał dużą jasną chmurę dymu. Powinien tak
przepracować około dwóch zbiorników paliwa dla danej pojemności silnika
np.: dla silnika G-90 15 cm3 jeden zbiornik 400 cm3.
Silnik podczas takiej pracy mimo dość wysokich obrotów jest mało
obciążony, da się dotknąć ręką, a nawet trzymać jakąś chwilę, nadmiar
paliwa skutecznie chłodzi silnik. Docieranie silnika na obrotach
minimalnych powoduje jego pracę w warunkach ekstremalnie niekorzystnych.
Przy bardzo małej ilości paliwa silnik się grzeje, a dodatkowo chłodzenie
z pracy śmigła jest małe.
Po dotarciu należy
przeprowadzić regulacje umożliwiającą start modelu.
Regulacja wysokich obrotów: Do tego celu należy otworzyć przepustnicę na
maksimum i zakręcać dopływ paliwa dokręcając iglicę paliwa do momentu aż
silnik zacznie przerywać lub zmniejszać obroty. Wtedy trzeba z powrotem
odkręcić o kilka ząbków mimo, że obroty będą troszkę niższe. Trzeba
wiedzieć, że model będzie przyspieszał, leciał w pionie do góry, a i
poziom paliwa będzie malał, co będzie automatycznie zmniejszało ilość
paliwa nawet przy stosowaniu ciśnienia z tłumika
( nie dotyczy silników z pompą te ustawiamy na poziomo i to wystarczy na
cały lot).
Częstym objawem zbyt przykręconej iglicy jest gaśnięcie modelu po starcie.
Mówimy, że obciął a silnik jest bardzo gorący.
Faza druga ustawienie
wolnych obrotów i przejścia na wysokie:
Do tego celu służy śrubka po przeciwnej stronie iglicy paliwa, do której
teraz potrzebny będzie mały śrubokręt najlepiej długi ze względu na
bliskość obracającego się śmigła. Zakładamy że wysokie obroty są
prawidłowo ustawione zamykamy przepustnicę silnika do takich obrotów,
które wydają się na tyle małe że model nie będzie już leciał, a
jednocześnie silnik nie trzęsie się za bardzo. Czekamy tak kilka 5~10
sekund następnie otwieramy przepustnicę najpierw powoli na maksimum.
1. Jeżeli silnik przerywał, dymił i pluł paliwem oznacza że się zalewał
na małych obrotach. Należy małą śrubkę wkrętakiem dokręcić ze wskazówkami
zegara o ¼ obrotu.
Następnie silnik przepalić kilka sekund na wysokich obrotach, żeby mieć
pewność, że nic nie zostało do następnej regulacji i ponawiamy.
2. Jeżeli silnik jeszcze nazbierał w skrzyni korbowej nadmiar paliwa i po
otworzeniu gazu ma nadal tendencję do przerywania i dymienia powtarzamy
zabieg dokręcenia iglicy do momentu, kiedy po otworzeniu przepustnicy
silnik obetnie, zgaśnie. Oznacza to że silnik miał za mało mieszanki na
wolnych obrotach i trzeba troszeczkę odkręcić małą śrubkę.
Należy po takiej regulacji ponownie sprawdzić obroty maksymalne czy nie
uległy rozregulowaniu. W zasadzie nie powinny.
Po takiej regulacji silnik powinien zmieniać obroty natychmiast. Dobrze
jest przed wypuszczeniem modelu sprawdzić ustawienie wysokich
obrotów w pionie. Da nam to pewność, że silnik nie zgaśnie w każdych
warunkach.
WIMAREX
życzy wielu udanych lotów i miłej zabawy
Mariusz Witkowski