Silniki spalinowe żarowe z pierścieniem tłokowym i
wałem korbowym
na łożyskach kulkowych

http://www.supertigre.com/

G-34 Ring silnik z tłumikiem
Displacement: 0.34 cu in (5.5 cc)
Bore: 0.787 in (20mm)
Stroke: 0.669 in (17.5mm)
RPM Range: 2,500-17,000
Output: 0.98 bhp @ 16,500 rpm
Weight: 9.65 oz (275 g)
Includes: muffler, glow plug
Recommended Props: 9x5, 9x6 prop (w/inc. muffler)

G 40 Ring silnik z tłumikiem
Displacement: 6.46 cc
Bore: 21.5 mm
Stroke: 17.8 mm
RPM Range: 3,000-17,000 rpm
Output: 1.15 bhp @ 15,500 rpm
Weight: 372 g   Recommended Props:  9x7, 9x8, 10x5, 10x6, 10x7, 11x4, 11x5
 
G-51 Ring silnik z tłumikiem
Displacement: 0.51 cu in (8.3 cc)
Bore: 0.905 in (23 mm)
Stroke: 0.787 in (20 mm)
Output: 1.48 bhp @ 15,500 rpm
RPM Range: 2,500-15,500
Weight w/o muffler: 12.73 oz (363 g)
Includes: muffler; glow plug
Recommended Props: 9.5x6, 10x6
 
G-61 silnik z tłumikiem
Displacement: 0.61 cu in (9.95 cc)
Bore: 0.945 in (24.0 mm)
Stroke: 0.866 in (22.0 mm)
RPM Range: 2,500-16,500 rpm
Output: 1.75 bhp @ 16,000 rpm/1.85 bhp @ 16,500 rpm
Weight: 19.96 oz (567 g)
Includes: muffler; glow plug
Recommended Props: 11x7, 11x7.5
 
G-75 silnik z tłumikiem
Displacement: 0.75 cu in (12.21 cc)
Bore: 1.024 in (26 mm)
Stroke: 0.906 in (23 mm)
RPM: 2,500-16,000
Output: 2.18 bhp @ 15,600 rpm
Weight: 20.63 oz (588 g)
Includes: muffler; exh. stack; glow plug
Recommended Props: 12x6, 13x6 (w/inc. muffler)
 

G 90 Ring silnik z tłumikiem
Displacement: 14.73 cc
Bore: 27.5 mm
Stroke:24.8 mm
RPM: 2,500-16,000
Output: 2.5 bhp @ 14,800 rpm
Weight:589 g       Recommended Props: 12x8, 13x6 (w/inc. muffler
 

G 140 Ring silnik z tłumikiem (2300)
Displacement: 1.418 cu in (23.21 cc)
Bore: 32.5 mm
Stroke: 28.0 mm
Output: 3.7 bhp @ 12,600 rpm
Weight:  877 g
Includes: muffler    Recommended Props: 18x8, 18x10 (w/inc. muffler)
 
G 4500
Displacement:
2.76 cu in (45.24 cc)
Bore: 1.57 in (40 mm)
Stroke: 1.42 in (36 mm)
RPM: 1,500-8,000
Output: 4.5 bhp @ 8,000 rpm
Weight: 66.56 oz (1897 g)
Requires: muffler (SUPG1559)
Recommended Props: 22x8-10
 
Tłumik typu Pitts do G-40 i G-51  
Tłumik typu Pitts do G-75 i G-90  
Tłumik typu Pitts do G-140 (2300)  

 

 

Instrukcja Obsługi silnika Spalinowego SUPERTIGRE RING

   Silnik modelarski spalinowy ze względu na dużą moc oraz wysokie obroty  może stanowić zagrożenie zdrowia i życia dla osób nie przestrzegających zasad bezpieczeństwa, dlatego należy go uruchamiać w obecności i pod kontrolą instruktorów modelarstwa lotniczego posiadających odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia.
Oto niektóre podstawowe zasady bezpieczeństwa:

  • Czy miejsce, w którym uruchamiany ma być silnik jest zabezpieczone przed dostępem małych dzieci jak i zwierząt np. psa i czy hałas wywołany pracą silnika nie spowoduje uciążliwości innym osobom (bliskość szpitala czy szkoły) itp.

  • Sprawdź czy silnik jest prawidłowo zamocowany w hamowni, lub ewentualnie model jest tak zabezpieczony, że w razie pierwszego rozruchu na całych obrotach nie spowoduje on niekontrolowanego przemieszczenia się i zagrożenia.

  • Przed rozruchem sprawdź, czy śmigło jest dokręcone i prawidłowo wyważone. Źle wyważone śmigło może spowodować wysoką wibrację silnika i w rezultacie wyrwanie się go z hamowni czy modelu lub rozerwanie się śmigła i zranienie osób.

  • Pamiętajmy żeby przy pracującym silniku nikt nie stał w tarczy śmigła ani bezpośrednio przed nią. W przypadku pęknięcia łopaty śmigła przeważnie przeleci ona z ogromną szybkością w tej płaszczyźnie.

  • Zwróć uwagę na paliwo-  jest to trująca mieszanina alkoholu i oleju. Czy kiedy będziesz zajęty regulacją silnika nie przewróci się pojemnik powodując zanieczyszczenie lub czy nie dostanie się w niepowołane ręce?

Regulacja i docieranie

 

  Silnik dostarczany do sprzedaży nie był uruchamiany w fabryce, jak to ma miejsce z silnikiem samochodu motocykla czy kosiarki, tak więc cała procedura pierwszego uruchomienia spada na nasze ręce. Trzeba pamiętać, że od tego pierwszego uruchomienia i dotarcia często zależy późniejsza jego praca, moc oraz łatwość uruchamiania.

Oto niektóre zasady regulacji i docierania:

  • Czy paliwo które użyjemy zawiera podany przez producenta silnika skład mieszanki.
    W większości silników będzie to: 20% oleju i 80% metanolu. Jest to standardowe paliwo większości silników żarowych zawsze podane w instrukcji silnika.
    Olejem często stosowany jest Castor czyli rycyna tłoczona z nasion rącznika.
    Jest to jeden z najlepszych olejów dla silników żarowych pracujących na metanolu
    niestety zostawiający więcej nagaru i chętnie przypiekający się do obudowy i tłumika, sprawiając niesłuszne wrażenie szybkiego starzenia naszej zabawki.
    Rozwiązaniem eleganckim jest olej syntetyczny występujący w różnych odmianach różniących się zasadniczo ilością wiskozy, mającą wpływ na kompresję, tak więc do silników o mniejszych obrotach stosuje się olej z większą ilością wiskozy. Należy pamiętać, że zadaniem oleju w silniku jest nie tylko : smarować uszczelniać, wyciszać, ale również odprowadzać ciepło.
    Zmniejszanie ilości oleju w paliwie może spowodować zmianę właściwości silnika. Paliwo jest bardziej energetyczne, ale zmniejszenie sprężania oraz zwiększone tarcie własne spowoduje zmniejszenie momentu obrotowego, zwiększą się jednak obroty maksymalne po założeniu mniejszego śmigła.
    Można jako przykład użyć silnika japońskiej firmy YS Yamada używanego przez większość zawodników F3A oraz samego mistrza Świata gdzie, producent zaleca  stosowanie 24% oleju w składzie paliwa, a silnik 23 cm3 osiąga 3,5KM.

  • Pierwsze uruchomienie powinno się odbyć na dużo bogatszej mieszance w paliwo.
    Należy otworzyć przepustnicę gaźnika około 25-30% i jednocześnie igłę palia odkręcić o 2~3 obroty. Po uruchomieniu dodatkowo odkręcić jeszcze igłę paliwa tak by silnik wydalał dużą jasną chmurę dymu. Powinien tak przepracować około dwóch zbiorników paliwa dla danej pojemności silnika np.: dla silnika G-90 15 cm3 jeden zbiornik 400 cm3. Silnik podczas takiej pracy mimo dość wysokich obrotów jest mało obciążony, da się dotknąć ręką, a nawet trzymać jakąś chwilę, nadmiar paliwa skutecznie chłodzi silnik. Docieranie silnika na obrotach minimalnych powoduje jego pracę w warunkach ekstremalnie niekorzystnych. Przy bardzo małej ilości paliwa silnik się grzeje, a dodatkowo chłodzenie z pracy śmigła jest małe.

  • Po dotarciu należy przeprowadzić regulacje umożliwiającą start modelu.
    Regulacja wysokich obrotów: Do tego celu należy otworzyć przepustnicę na maksimum i zakręcać dopływ paliwa dokręcając iglicę paliwa do momentu aż silnik zacznie przerywać lub zmniejszać obroty. Wtedy trzeba z powrotem odkręcić o kilka ząbków mimo, że obroty będą troszkę niższe. Trzeba wiedzieć, że model będzie przyspieszał, leciał w pionie do góry, a i  poziom paliwa będzie malał, co będzie automatycznie zmniejszało ilość paliwa nawet przy stosowaniu ciśnienia z tłumika
    ( nie dotyczy silników z pompą te ustawiamy na poziomo i to wystarczy na cały lot).
    Częstym objawem zbyt przykręconej iglicy jest gaśnięcie modelu po starcie. Mówimy, że obciął a silnik jest bardzo gorący.

  • Faza druga ustawienie wolnych obrotów i przejścia na wysokie:
    Do tego celu służy śrubka po przeciwnej stronie iglicy paliwa, do której teraz potrzebny będzie mały śrubokręt najlepiej długi ze względu na bliskość obracającego się śmigła. Zakładamy że wysokie obroty są prawidłowo ustawione zamykamy przepustnicę silnika do takich obrotów, które wydają się na tyle małe że model nie będzie już leciał, a jednocześnie silnik nie trzęsie się za bardzo. Czekamy tak kilka 5~10 sekund następnie otwieramy przepustnicę najpierw powoli na maksimum.
     1. Jeżeli silnik przerywał, dymił i pluł paliwem oznacza że się zalewał na małych obrotach. Należy małą śrubkę wkrętakiem dokręcić ze wskazówkami zegara o ¼ obrotu.
    Następnie silnik przepalić kilka sekund na wysokich obrotach, żeby mieć pewność, że nic nie zostało do następnej regulacji i ponawiamy.
     2. Jeżeli silnik jeszcze nazbierał w skrzyni korbowej nadmiar paliwa i po otworzeniu gazu ma nadal tendencję do przerywania i dymienia powtarzamy zabieg dokręcenia iglicy do momentu, kiedy po otworzeniu przepustnicy silnik obetnie, zgaśnie. Oznacza to że silnik miał za mało mieszanki na wolnych obrotach i trzeba troszeczkę odkręcić małą śrubkę.
    Należy po takiej regulacji ponownie sprawdzić obroty maksymalne czy nie uległy rozregulowaniu. W zasadzie nie powinny.
    Po takiej regulacji silnik powinien zmieniać obroty natychmiast. Dobrze jest przed  wypuszczeniem modelu sprawdzić ustawienie wysokich obrotów w pionie. Da nam to pewność, że silnik nie zgaśnie w każdych warunkach.

 

WIMAREX
życzy wielu udanych lotów i miłej zabawy
Mariusz Witkowski